Ponieważ w nowej unijnej perspektywie budżetowej pierwszoplanowymi zadaniami będą inwestycje w energetykę i obronność, może pojawić się zagrożenie zmniejszenia dofinansowań dla inwestycji transportowych. Będzie wówczas trzeba zweryfikować plany inwestycyjne, tak by nowa infrastruktura nadawała się do wykorzystania zarówno cywilnego, jak i wojskowego. Takim właśnie obiektem może stać się Centralny Port Komunikacyjny – powiedział podczas łódzkiej konferencji na temat wyzwań dla sieci TEN-T kierownik Działu Polityki w dziedzinie Lotnictwa w Komisji Europejskiej Eddy Liégeois.
Idea sieci TEN-T polega – jak przypomniał – na zapewnieniu wszystkim regionom Unii Europejskiej sprawnych połączeń z największymi centrami gospodarczymi. Choć polityka KE w ostatnich latach jest uważana za niechętną inwestycjom lotniskowym, na wsparcie z funduszy unijnych może liczyć – jak stwierdził Liégeois – także CPK, i to mimo że budżet CEF jest, jak przyznał, w zasadzie wyczerpany.
75 mld euro w korytarzach militarnych w 10 lat
– Pracujemy nad przyszłą perspektywą finansową. Podkreślamy w niej znaczenie infrastruktury transportowej, a także zaangażowanie UE w wybór projektów. Nie będziemy finansować zwiększania przepustowości lotnisk, ale będziemy dotować „zazielenianie” ich infrastruktury – zapowiedział. Jak dodał, początkowo działania te będą prowadzone na niewielką skalę, jednak KE na pewno będzie chciała nadać im odpowiedni impuls.
Kwestie lotnisk i ich przepustowości nabierają szczególnego znaczenia wobec wojny w Ukrainie. Inwestycje w lotniczą infrastrukturę wojskową wyniosły w ostatnich latach – jak wyliczył Liégeois – 1,7 mld euro. W ciągu najbliższej dekady będą jednak musiały być znacznie większe: wszystkie państwa członkowskie zgłosiły już 500 przedsięwzięć, które mogą być realizowane wzdłuż korytarzy wojskowych – na ich realizację potrzeba łącznie ok. 75 mld euro. – W nowej perspektywie budżetowej UE zaprojektowaliśmy 4 korytarze militarne odpowiadające NATOwskim. Zidentyfikowaliśmy niezbędną infrastrukturę wzdłuż nich, w tym – lotniska. KE koncentruje się obecnie na obronności, co znajdzie odzwierciedlenie w kolejnym okresie programowania – zapewnił.
Nie każdą inwestycję można opisać jako dual use
Szczególny nacisk ma zostać położony na inwestycje podwójnego zastosowania. – Pozwolą one stworzyć infrastrukturę, która w czasach pokoju będzie służyła ludności. Korzyść jest więc podwójna. Inwestycje związane z obronnością muszą być bardziej autonomiczne, także jeśli chodzi o mobilność wojskową – przekonywał przedstawiciel Komisji Europejskiej. Jak zaznaczył, podwójne zastosowanie nie oznacza finansowania przez UE dowolnej infrastruktury lotniskowej – choć zarządcy niektórych lotnisk próbują wykorzystać taką możliwość, jest to podejście, którego powinno się unikać.
Silna presja państw członkowskich w kontekście budżetu sprawi jednak, że raczej nie będzie on większy od obecnego. – Nowe priorytety to energetyka i obronność. Trzeba będzie wobec tego bronić priorytetów transportowych przed niedoborem środków. Możemy tylko zgadywać, jakimi kwotami będziemy dysponować – uprzedził Liégeois.
Ekologia: E-paliwa pomogą zmniejszyć ślad węglowy
Mówca odniósł się także do kwestii dekarbonizacji lotnictwa. – Byłem pozytywnie zaskoczony zaangażowaniem przedstawicieli branży w osiągnięcie celów ekologicznych na rok 2050. Pracują na to wszyscy interesariusze – podkreślił przedstawiciel Komisji. Wprowadzanie nowych regulacji ma iść w parze z zapewnieniem pewności prawa.
Jednym z priorytetów jest rozwój paliw zeroemisyjnych (SAF). – Mamy mocny mandat, wiążący dla dostawców paliwa. Konieczne będą inwestycje nie tylko w biopaliwa, ale i w e-paliwa, by ich ilość była wystarczająca – zauważył Liégeois.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.